Brev:
Kød og mad på glas kontra hjemmelavet mad.
13. januar 2011
Alder:
7 mdr.
Kød og mad på glas kontra hjemmelavet mad.
Hej Helen.
Nå så er der en ny ting jeg lige bakser lidt med.
Jeg vil jo rigtig gerne lave alle måltider til min dreng selv (7 snart 8 måneder) og jeg bakser også løs med dette, men er lidt i tvivl om regler for nedfrysning/optøning af kød til barnet.
Jeg er nu ude i 3 forsk. scenarier:
1. Jeg laver alle måltider selv fra grunden og bruger friskt kød dvs. ikke forkogt/nedfrosset/optøet i de to store måltider. Det ka være kødboller af oksekød, kylling eller et stykke fisk.
Dette scenarie er både dyrt og tidskrævende men det lader sig dog gøre nogle dage om ugen.
2. Jeg laver alt fra grunden men kommer ikke kød i frokostmosen. (vores kød i babyudgave uden salt og stegning kommer i aftensmaden)
Det er noget nemmere og koster ikke så meget men nu er jeg selvfølgelig bange for om drengen får nok kød.
3. Jeg bruger et glas babymad fra Hipp eller Semper eller noget i den dur til frokost og så bruger jeg vores kød som aftensmad.
Er de glas der ok? Det letter jo arbejdsbyrden gevaldigt men jeg har sådan lidt en fornemmelse af at være en doven mor når jeg gør det.
Mine spørgsmål er følgende:
Hvordan gør man med fx en bunke kødboller man gerne vil gemme og bruge en anden dag, må man fx smide et stykke frossen fisk eller en hj. lavet kødbolle frossen ned og koge ned grøntsagerne eller skal de tøs op og koges for sig selv?
Er det ok at der noglegange er et ikke kød frokostmåltid på tallerkenen?
Og hvordan har du det med mad på glas? Det er jo økologisk og nærproduceret men er det lige så godt som det hjemmelavede mad?
Hvornår ma man fx gi barnet en "normal" frikadelle og pålæg og hvad skal man se efter på pålægget (jeg tænker her på salt og fedtprocent etc).
Tak for en rigtig go brevkasse med masser af brugbare svar.
Kærlig hilsen
Nanna